نشانه های بیماری های کبدی و روش های تشخیص آن


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 23 آذر 1401
بازدید : 148
نویسنده : مبینا

کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که نقش موثری در فرآیند هضم غذا و پاکسازی بدن است. با کمک کبد، تمامی سموم و مواد زائد درون بدن پاکسازی خواهند شد. بنابراین، آسیب رسیدن به کبد ممکن است باعث تجمع مواد سمی در بدن شود. کبد اندازه بسیار کوچکی دارد و در قسمت زیر قفسه سینه و سمت راست شکم قرار دارد.

دلایل مختلفی برای بروز بیماری‌های کبدی وجود دارد. برخی از انواع بیماری‌های کبدی به صورت ژنتیکی منتقل می‌شوند. همچنین برخی از عوامل خارجی مثل ویروس‌ها یا مصرف شدید الکل، باعث آسیب‌ کبد می‌شوند.

تشخیص به موقع بیماری های کبدی، نقش مهمی در درمان به موقع و جلوگیری از عوارض این بیماری ها دارد و روش های مختلفی مانند سونوگرافی کبد، آزمایش خون و ... برای تشخیص بیماری های کبدی استفاده می شود. در ادامه درباره نشانه‌های بروز بیماری‌های کبدی و روش تشخیص آن به طور کامل توضیح خواهیم داد.

نشانه های بیماری کبدی

بیماری‌های کبدی با علائم و نشانه‌های مختلفی همراه هستند. برخی از نشانه‌های بیماری کبدی را در ادامه برای شما بیان می‌کنیم:

  • زردی پوست

یکی از نشانه‌های بروز بیماری‌های کبدی، زردی پوست و چشم است. ورود بیلی روبین یا بیلی وردین به خون، ممکن است رنگ پوست و چشم‌ها را تغییر دهد. مشکلات شدید کبدی در اغلب موارد ممکن است باعث بروز بیماری‌هایی مثل هپاتیت شوند. بنابراین، در صورتی که مشاهده کردید رنگ پوست به زردی می‌گراید، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات مربوط به کبد انجام شود.

  • کبود شدن پوست

بیماری‌های کبدی می‌توانند بر میزان مقاومت سیستم ایمنی بدن نسبت به فشار خارجی موثر باشند. به عنوان مثال، پوست سریعا کبود می‌شود و درمان آن مدت زیادی طول خواهد کشید. این موضوع نشان می‌دهد که مویرگ‌های زیر سطح پوست به راحتی پاره می‌شوند و با ورود خون به بافت، موجب کبود شدن پوست می‌شوند. اگر احساس کردید بخش‌های مختلف بدن شما سریع یا بدون دلیل کبود می‌شوند، باید معاینه شوید.

  • کاهش اشتها

یکی دیگر از نشانه‌های بیماری کبد، از دست دادن اشتها است. در مجموع بیماری‌های کبدی می‌توانند بر مکانیسم و میزان سوخت و ساز بدن موثر باشند. زمانی که بیماری کبدی شدید شود، سوخت و ساز در بدن کاهش خواهد یافت. در نتیجه شخص احساس گرسنگی کمتری خواهد داشت یا ممکن است در اثر درد شدید، اشتهای خود را از دست بدهد.

  • حالت تهوع

حالت تهوع مکرر ممکن است یکی دیگر از نشانه‌های بروز بیماری‌های کبدی باشد. اگر بیماری کبدی بر اثر ورود یک ویروس خطرناک به بدن ایجاد شده باشد، ممکن است علائمی مثل استفراغ مشاهده شوند. این گونه علائم جزئی از سیستم دفاعی بدن هستند. در واقع، بدن قصد دارد با حالت تهوع عوامل بیماری‌زا را از بدن خارج کند.

  • خستگی مزمن

وظیفه پاکسازی کلی بدن بر عهده کبد است. زمانی که کبد بر اثر یکی از محرک‌ها آسیب ببیند، فرآیند پاکسازی بدن از سموم با مشکل مواجه خواهد شد. تجمع این سموم به مرور فعالیت سایر بخش‌های بدن را تغییر می‌دهند. در نتیجه، ممکن است شخص قدرت فعالیت بدنی خود را از دست بدهد یا تمایلی برای جنبش نداشته باشد.

روش های تشخیص بیماری های کبد

بیماری های کبدی

بیماری کبدی با کمک روش‌های مختلفی تشخیص داده می‌شود که در ادامه برخی از موارد را برای شما بیان می‌کنیم:

وضعیت ظاهری و بیماری زمینه ای

یکی از روش‌های تشخیص بیماری‌های کبدی، بررسی وضعیت ظاهری و بیماری زمینه‌ای است. به عنوان مثال، کبد افرادی که دارای اضافه وزن شدید هستند، سریع‌تر آسیب می‌بیند. همچنین وجود برخی بیماری‌های ژنتیکی مثل کلسترول یا دیابت نوع دو، ممکن است منجر به آسیب کبدی شود.

سونوگرافی کبد

از بهترین روش‌های تشخیص بیماری‌های کبدی، سونوگرافی کبد است. این روش کاملا ایمن و کم خطر بوده و نتایج آن نسبت به سایر روش‌ها دقیق‌تر است. تصاویر سونوگرافی با کمک امواج اولتراسوند تشکیل می‌شوند و وضوح بالایی دارند.

سونوگرافی کبدی

می‌توان دقیق‌ترین مشکلات مربوط به کبد را با استفاده از سونوگرافی تشخیص داد. گاهی اوقات از سی تی اسکن نیز برای تشخیص بیماری کبدی استفاده می‌شود. این روش با کمک اشعه ایکس انجام خواهد شد. البته تصویر برداری MRI نیز برای بررسی وضعیت کبد رایج است.

بیوپسی کبد

یکی دیگر از روش‌هایی تشخیص بیماری‌های کبد، بیوپسی کبد است. این آزمایش میزان کبد چرب را نشان می‌دهد و قادر است میزان فیبروز اولیه را مشخص سازد. پزشکان این آزمایش را برای همه افراد تجویز نمی‌کنند. تنها افرادی که دارای علائم نزدیک به کبد چرب هستند، این آزمایش را انجام می‌دهند.

بررسی رگ عنکبوتی

زمانی که در قسمت جلویی شکم یا روی قفسه سینه، رگ ‌های عنکبوتی ایجاد شوند، می‌توان حدس زد که تجمع چربی در کبد افزایش یافته است. زیرا چربی موجود در کبد بر جریان خون موثر است و ممکن است موجب تورم برخی از رگ‌های خونی شود.

در پایان باید گفت بیماری‌های کبدی نشانه‌های مختلفی دارند. بنابراین،صرفا نمی‌توان از روی ظاهر این دسته از بیماری‌ها را تشخیص داد. گاهی اوقات باید سونوگرافی کبد انجام شود یا از آزمایش بررسی وضعیت کبد استفاده کرد. سونوگرافی روش تشخیصی مناسبی است که کاربردهای بی‌نظیری دارد. به عنوان مثال، از سونوگرافی داپلر برای جنین و بررسی سلامتی آن استفاده می‌شود. تشخیص بهترین روش برای بررسی سلامت کبد در بدن، بر عهده پزشک است.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/liver-problems/symptoms-causes/syc-20374502





:: برچسب‌ها: کبد, سونوگرافی ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جایی برای درج بهترین های وب فارسی و آدرس bartari.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com